top of page

Verslaving onder ogen

Onlangs heb ik een afspraak met mezelf gemaakt..

Eigenlijk een kinderlijk eenvoudige, maar toch ook weer niet.

Hoe dan ook, wél een noodzakelijke! En of het wat oplevert? Nou en of.

Mijn grote vriend

Het was begin deze zomer dat ik besloot om aanzienlijk minder tijd door te brengen met m'n grote vriend: mijn mobiele telefoon! Ik constateerde dat ik me er veel te veel door liet afleiden. Té veel om me heen miste van wat echt belangrijk is.

Met name apps als Facebook, Twitter en LinkedIn trokken overdreven vaak mijn aandacht. Soms zelfs als een onbewuste, vanzelfsprekende handeling wanneer ik ook maar even mijn handen vrij had.

Echt kijken naar mijn kinderen

Hád ja, je leest het goed. Nog maar een paar weken verder en ik ervaar al zoveel meer rust.

Het is bijna beschamend te constateren dat ik zoveel meer oog heb voor alles en iedereen om me heen. Vooral het écht kijken naar mijn kinderen. observeren wat ze doen, juist op de momenten dat ze bezig zijn en waarop ik anders gelegenheid zag mijn telefoon even te checken!

Ik merk dat ik bij meer écht contact ook veel beter op ze kan reageren, terwijl ik dacht dat ik altijd al heel goed in de gaten hield wat mijn kinderen aan het doen waren.

Uit onderzoek is gebleken dat ik geen uitzondering ben. Er werd geconstateerd dat meer dan 60 % van de kinderen zich regelmatig genegeerd voelt omdat de ouder met zijn mobiele telefoon bezig is.. Dat vind ik toch op z'n zachtst gezegd wel verontrustend.

Hoewel het weg leggen van mijn telefoon me veel voordelen oplevert merk ik dat ik ook wel weer eens even geneigd ben om terug te vallen. Ik ben me er nu gelukkig sneller bewust van en daardoor kan ik hem snel weer aan de kant leggen.

Tip voor als je ook wilt minderen. Spreek voor jezelf af hoe vaak en/of op welke momenten je wel gaat kijken, dit geeft duidelijkheid en rust.

Samenvattend, ik mis niks wanneer ik een paar uurtjes geen apps check, ik beleef intenser wat mijn kinderen doen, wat er in mijn omgeving gebeurt én ik voel me er rustiger door!

Kortom, één van de beste afspraken met mezelf van de afgelopen tijd! ;-)

Nu ben ik benieuwd. Hoe is jouw telefoongedrag?

Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page